Het afgelopen jaar was één grote rollercoaster. Door de krapte op de arbeidsmarkt, de stijgende prijzen en het enorme verloop was het voor veel bedrijven overleven geblazen. Hierdoor kwam de beleving van klanten flink onder druk te staan.
Maar hé, good news!
De storm is een beetje gaan liggen en het is tijd om het opleiding en ontwikkeling van alle mensen binnen de organisatie weer nieuw leven in te blazen.
Je weet als geen ander dat klantbeleving enorm belangrijk is en de afgelopen jaren alleen maar belangrijker is geworden. Het komende jaar blijft gastvrijheid een prioriteit, want klanten en bedrijven blijven te maken hebben met allerlei uitdagingen zoals inflatie, wereldwijde conflicten, supply chain problemen en ga zo maar door.
Bedrijven gaan gelukkig steeds meer inzien dat een gastvrije service een groeimotor kan zijn in deze onzekere tijd. Daarom gaan ze nieuwe benaderingen en technologieën toepassen om de support te kunnen bieden die hun klanten nodig hebben. En daar bovenop zorgt de groeiende rol van gastvrije service in bedrijfsstrategieën ervoor dat de lat voor klantverwachtingen alleen maar hoger komt te liggen.
Dit zijn de 5 trends voor klantbeleving in 2023:
- De menselijke touch is belangrijker dan ooit: Klanten hebben behoefte aan persoonlijk contact en menselijke empathie in een wereld die steeds meer gedigitaliseerd raakt. Bedrijven moeten daarom investeren in training en ontwikkeling van medewerkers om deze menselijke touch te kunnen bieden.
- Technologie als enabler: Technologie kan een geweldige tool zijn om de menselijke touch te ondersteunen en verbeteren. Bedrijven zullen steeds meer gebruik gaan maken van technologieën zoals chatbots en AI om klantenservice te verbeteren en medewerkers te ondersteunen.
- De verschuiving van de focus op werk-gerelateerde zaken naar een meer holistische benadering van het leven. Mensen willen niet alleen een baan, maar ook een zinvol leven en voldoende vrije tijd om te besteden aan hun passies en relaties. Organisaties gaan daarom in 2023 meer aandacht besteden aan het creëren van een werkomgeving die rekening houdt met de behoeften van mensen op het gebied van vrije tijd en zingeving. Dit zal ook een belangrijke rol spelen in het aantrekken en behouden van talentvolle medewerkers.
- Bedrijven zien de waarde van een hoge klantbeleving steeds meer in. Met de aanhoudende inflatie en prijsstijgingen in veel sectoren zijn klanten kritischer geworden in hun aankoopbeslissingen en zoeken ze meer waar voor hun geld. Het bieden van een uitstekende klantbeleving kan dan een belangrijke differentiator zijn om klanten aan te trekken en te behouden. Bedrijven zullen daarom investeren in het verbeteren van hun klantenservice en klantervaring
- Het aantrekken en behouden van talenten. Bedrijven zullen investeren in een aantrekkelijke werkomgeving, ontwikkelingsmogelijkheden en passende beloningen om hun medewerkers te behouden. Hierdoor ontstaat een stabielere personeelsbezetting en verbeterde klantenservice.
- Het groeiende belang van de bedrijfsidentiteit en missie voor zowel klanten als medewerkers is ook een trend. In een tijd waarin consumenten steeds meer willen weten over de bedrijven waarvan ze producten en diensten afnemen, is het van cruciaal belang dat bedrijven hun waarden en doelstellingen communiceren. Dit zal niet alleen helpen om klantloyaliteit te vergroten, maar ook om talent aan te trekken dat zich verbonden voelt met de missie van het bedrijf.
Kortom, het blijft knallen in 2023 en er zullen zeker nog flinke uitdagingen op ons pad komen. Maar door te focussen op de verbetering van de beleving van klanten en medewerkers kunnen we deze uitdagingen met een big smile aangaan!